Sommerferie ved Ebeltoft, Djursland

Sommerferie på Djursland

I år gik en del af vores sommerferie til Djursland, nærmere betegnet til Ebeltoft hvor vi havde lejet et sommerhus. Forneden kan I læse lidt om de ting vi fik tiden til at gå med.

Dag 1
Efter en noget anspændende køretur i heftigt regnvejr, ankom vi til Ebeltoft ved ca. 15.40-tiden, hvor vi efter at have handlet ind i Føtex, fik nøglen til det sommerhus vi havde lejet udleveret hos det lokale Dancenter. Selve sommerhuset lå kun ca. 5 minutters kørsel fra nøgleudleveringsstedet.
Sommerhuset var kanon hyggeligt, vi havde selvfølgelig set billeder pÃ¥ nettet, med de kan jo snyde, sommerhuset var dog virkelig fint, med meget personlig indretning og stemning, selve beliggenheden med udsigt til mark og skov var ogsÃ¥ kanon, selvom havudsigt ville have været optimalt 😉 Hvis vi selv engang skulle have et sommerhus, kunne det sagtens blive et i stil med dette.
Eftermiddagen gik med at pakke ud og senere stod menuen på pølser (til Younglings), hjemmelavede kartoffelbåde, tournedos og hjemmelavet whisky sauce med champignon. Resten af aftenen gik med afslappende læsning i bøger og blade.

Dag 2
Egentlig havde vi talt om at den første hele dag af vores sommerferie skulle forgÃ¥ i/ved sommerhuset, men Anna og Mads var i fuldt vigør og ville gerne af sted til en af de  aktiviteter vi pÃ¥ forhÃ¥nd havde lovet dem (Fregatten Jylland, Djurs Sommerland og Skandinavisk Dyrepark), da vejrudsigten for eftermiddagen lovede regn, faldt valget pÃ¥ Fregatten Jylland. Da der kun var ca. 5-8 minutters kørsel fra sommerhuset og til Fregatten, var vi der kl. 10.00 hvor de Ã¥bnede. Mads var nok den der var mest ”hooked” pÃ¥ at se sørøverskibet som han kalder det, det var da ogsÃ¥ en stor oplevelse for os alle, Mads var specielt vild med kanonerne og roret. Anna synes ogsÃ¥ det var spændende, men da vi kom under dækket og der var konstrueret et scenarie med dukker i menneskestørrelse, der simulerede skibslægens/-kirurgens amputering af en matros’ ben (med tale og ikke mindst skrig), blev det lidt for uhyggeligt og sÃ¥ synes hun godt nok at de nedre dæk var mørke og uhyggelige! Men alt i alt var det en god oplevelse og vi var der i knap 2 timer. Til Mads’ store skuffelse kunne man desværre ikke købe en ”sørøver” kikkert i butikken, det havde han ellers set frem til.
Resten af dagen blev tilbragt i sommerhuset med indeleg  og hygge, da regnen stor ned i stænger.

Dag 3
Denne dag faldt valget på Skandinavisk Dyrepark, vi tog af sted lige fra morgenstunden og fik en lidt surrealistisk oplevelse, da vi ankom kl. ca. 10, var der, foruden vores, kun én bil! Hele den første times tid i parken så vi derfor ingen andre mennesker, kun dyr!
Det var en rigtig god dag med fint vejr og Anna og Mads nød alle dyrene, det var specielt sjovt at fodre dådyrene, der var temmelig nærgående og faktisk snuppede madposen ud af hånden på Elin og åd den med hele indholdet. Men også ulvene, de brune bjørne og isbjørnene var en succes.  Sidst men ikke mindst var legepladsen et hit.
Vi var der næsten hele dagen og fik gået rigtig mange km. så det var et par rigtig trætte børn vi havde om aftenen.

Dag 4
Var vi et smut i Grenå og gik en tur rundt på gågaden, ellers blev dagen fordrevet i og ved sommerhuset med hygge og leg.

Dag 5
Stod det længe ventede Djurs Sommerland pÃ¥ programmet. Vejret var kanon og pÃ¥ trods af dette var der ikke specielt mange mennesker, der var godt nok en del skoleelever der var der for at fejre sidste skoledag, men i det store hele var der næsten ingen vente tid ved aktiviteterne, den længste ventetid var ved ”Rio Grande Rafting” her var der ca. 10 minutters ventetid, men normalt var der ingen eller kun fÃ¥ minutters ventetid 🙂
Mads var ikke sÃ¥ vild med de ”vilde” forlystelser som f.eks.  ”Colorado River” og ”Speedy Gonzales”, sÃ¥ her tog Elin og Anna et par ekstra ture.
Ellers var de store hits, elbilerne i ”Karlos Køreskole”, det store klatre tÃ¥rn (selvom Mads mÃ¥tte snyde og bruge rutsjebanen for at komme helt til tops) samt vand- og familiecyklerne.

Dag 6
Var vi et smut i Ebeltoft, gik en tur på gågaden og så det lille rådhus. Var en tur ved stranden for at soppe, lege og hyggede os ellers i og ved sommerhuset.

Dag 7
Kørte vi en tur til Fjellerup Strand for at bade/soppe, desværre viste det sig at være pålandsvind og derfor temmelig store bølger og lidt koldt i luften. Derfor blev det ikke til en tur i vandet, i stedet for kørte vi tilbage til sommerhuset for at hygge/lege og havde bl.a. vandgeværkamp.
Aftensmaden bestod af lækkert lammekød, ostepølser, tzatziki og hjemmelavede kartoffelbåde.

Dag 8 (sidste dag, øv)
Sidste morgen/formiddag i sommerhuset gik med pakning og rengøring. Nøglen til huset blev afleveret kl. 10 og sÃ¥ gik det ellers hjemad, med MANGE stop, Mads skulle lave ”pølser” hele tiden, uden at der kom noget 🙁 det hele kulminerede sÃ¥ i Kvicky i Sønderborg, hvor han resolut rejste sig op i vognen og rÃ¥bte ud over hele varehuset: ”Nu skal jeg altsÃ¥ lave PØLSER!” og jeg mÃ¥tte ”snuppe” ham og drøne op pÃ¥ toilettet, hvor ”pølserne” endelig kom!
I øvrigt opdagede vi en af de sidste dage i sommerhuset at Anna havde fÃ¥et ”prikker” og der kom flere og flere, ogsÃ¥ hos Mads – skoldkopper! De har haft det i lang tid i børnehaven, sÃ¥ det mÃ¥tte jo komme. Anna har nu vildt mange og Mads knap sÃ¥ mange, de har lidt feber og er lidt sløve, men har det ellers godt.

Det var en dejlig og tiltrængt ferie hvor vi alle hyggede os, eneste minus var at den var for kort, så næste år tager vi nok 14 dage af sted. Nok på samme tidspunkt, det er simpelthen kanon sådan at holde ferie kort før skoleferien, der er stort set ingen mennesker i de forskellige parker og forlystelser, så det må vi udnytte så længe de små kan holde ferie uden for skoleferien.

Forneden kan I se et par videoklip fra ferien og jeg har også uploadet billeder til det private fotoalbum!

God fornøjelse 🙂

Du kan følge med på alle reaktioner til dette indlæg via RSS 2.0-feedet. Du kan lægge et svar – eller trackbacke fra dit eget site.